BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, June 27, 2011

jom buat kek coklat :)


entry ringkas ni saje aku tulis sbb nk isi masa lapang. tiba-tiba teringat kek coklat. sedap gak kalau dapat makan kek coklat ni kan. so, daripada takde buat apa-apa meh nak kongsi cara buat kek coklat. walaupun ramai sayang-sayang sekalian dah tau buat kan, tapi saje gediks nk buat jugak. huhu.


Bahan-bahan adunan 1

 -> tepung gandum ( 2 cawan) * make sure ayak dulu tau. ape? tak tau ayak? ce tanye mak korang tau. haha.
 -> gula ( 2 cawan) * gula kene kisar dulu tau.
-> soda bikarbonat (1 sudu) 
-> coklat (3/4cawan) 


Bahan-bahan adunan 2

-> telur (3 biji)
-> susu cair (1 cawan)
-> minyak (1 cawan)
 ->essen vanila (1 sudu) *ni nak hilangkan bau hanyir telur tau.
-> air panas ( 1 cawan) 

jom buat kek :

-> campurkan dua-dua adunan tadi dan kacau sampai kembang dan sebati.
->  letakkan kertas. contoh, kertas a4 ke kan.
-> sapukan margerin atas kertas dalam loyang tadi dan tuangkan adunan yg kita dah kacau tadi.
-> last sekali, kukus sampai 1 jam 30 minit.

haa..simple kan. korang boleh buat sendiri kalau ada masa lapang. senang je. huhu. nak tgk kek yg dah siap tak? tunguu...



































 tadaaaaaaaaaaa....


haha..cantik tak? tipu je oke..ni kalau korang rajin-rajin boleh la buat hiasan ni.  
  selalu aku cilok gamba cantik-cantik kat tumblr adik aku neh. kalau korang rajin visit la tumblr dye kat SINI
ok, selamat mencuba semua !

p/s: resepi ni just untuk hidangan kecil or loyang kecil je ok..:)



THANK YOU SAYANG, SUDI BACA ! :)

2 comments:

  1. weee..nak gi buat sekarang jugak!! :D

    ReplyDelete
  2. g try. jadi x tuh? jangan hangit lak..hehe..;p

    ReplyDelete

10 budak comel sedang minum kopi :)