BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, March 21, 2011

perlukah cantik ? :)

                                                                                                                                

cantik? cantik itu sgt sgtlah subjektif. setiap orang berhak mendifinisikan cantik mengikut cara mereka sndiri. mungkin ada yg melihat cantik dari sudut rupa paras, budi bahasa, tutur kata atau cara individu itu membawa diri mereka. tak salah utk kita menjadi cantik. malah dalam islam pun menyuruh umatnya untk sentiasa cantik dan kemas. klu kita tgk skrg neh pun, dalam bab mencari pasangan, ditekankan bab cantik neh. ala..x cantik pun xpe tapi sedap mate memandang. tp sedap mata memandang tu pon dalam istilah cantik jugak kan..btol x? so, jangan nk kelentong wa la. klu ade awek cantik lalu depan mata even lu da bermakwe pon akan toleh 2 kali n ckp.."cantiknya awek tu, i nk u jd mcm dia la..seksi habis" eh, helo..npe mst nk jadi mcm dia? x boleh ke terima je kte seadanya..? WTFish kan..

memang tipu la klu kate kte x suka barang cantik. yg laki mstla nk awek korang cantik, cun melecun macam erra fazira kan n yg pompuan lak mst nak pakwe korang ensem. paling x pon macam awal ashaari je kan..apa ade hal..haha..tp perlukah cantik klu budi bahasa brsepah? perlukah cantik klu x menghormati orang lain? perlukah cantik jika perasan diri secantik diva? perlukah cantik klu mulut hanya tau memburuk-burukkan orang lain. jangan nk fake sgt la. depan nmpk baek, pijak semut pun x mati tp kat blakng macam haram. kutuk2 orang lain n perasan bagus. orang mcam ney ke yg kita nk jadikn sebagai pasangan hidup? yg hanya cantik rupa paras tp hati kosong. plastik ok !

bukan nk kate semua la tp segelintir manusia jenis ni mmg wujud. bukan nk kate kita tak perlu cantik. cantik itu perlu. tp dlm kesederhanaan. cantik yg bukan utk dtunjuk2. takkn lah kita nk g keje dgn baju selekeh kan. berfesyen itu juga perlu. bersyukurlah dgn ape yg kte ade. Allah jadikan manusia semua sama di sisiNya. kecantikan bukan utk dijaja..kecantikan sejati moleklah jika ditambah dgn peribadi yg mulia. barulah bestt..sejuk je mate memandang kan? hehe..x semestinya kita x cantik kita x memiliki kelebihan tw.
haa..nk tau x ape dye kelebihan wanita yg tidak berapa cantik?jom tgk..

LOW COST
Dia tidak demand ke salon-salon mahal. Treatment muka dan macam-macam lagi jarang dilakukan. Bersolek sekadar seadanya pakai bedak yang biasa-biasalah. Kos fitness, diet menguruskan badan, sedut lemak, menghilangkan selulit, buat rambut, pakaian branded, dan macam-macam lagi. Mahal tu!

LEBIH SAFE
Peluang wanita kurang cantik untuk curang lebih kecil. Kalau jalan-jalan shopping ke mall atau plaza, tidak akan ada yang “peewwit”. Tidak ada yang kenyit-kenyit mata, minta nombor HP, alamat e-mail, Facebook, dan sebagainya.

RAJIN BEKERJA
Wanita cantik risau kulitnya hitam, terkena matahari,tangannya tebal, dan sebagainya. Orang cantik risau kalau mop lantai, apalagi kalau membersihkan halaman rumah. Malah enggan mencuci pakaiannya sendiri, semua hantar ke kedai dobi. Isteri yang tak berapa nak cantik tidak segan-segan bekerja keras. Semua pekerjaan rumah, housekeeping, biasanya ditangani dengan baik. Tapi memang malang kalau isteri dah la tak berapa nak cantik, malas kerja, suka melawan pula. Hehehe….

LEBIH TAAT
Bukan aku mengatakan semua tapi kebanyakannya isteri yang cantik, kaya, terkenal, terang-terangan menolak status suami sebagai “ketua keluarga”.

RUMAH TANGGA KEKAL
Isteri yang tak berapa nak cantik umumnya sangat berkomitmen menjaga keutuhan keluarga sehingga maut memisahkan. Tak ada fikiran untuk berpisah. Cuba kita lihat artis cantik yang senang bercerai kerana sudah banyak kumbang kaya yang menunggu di luar. Walau apa pun suami pun penting juga, ada hati nak melihat isteri cantik, menarik dan sedap mata memandang tapi penampilan sendiri kurang dijaga terutama perut yang buncit spt orang mengandung tapi tak beranak-beranak, serabai dan sebagainya. Lepas tu ada juga yang menceraikan isteri yang tak berapa nak cantik kerana tergoda dengan wanita yang lebih muda. 

Isteri yang tak berapa nak cantik pun jangan lupa sentiasa menjaga penampilan diri. janganlah selekeh je setiap masa. suami pun teringin juga melihat isteri mereka cantik :)





p/s : saya pun mau cantik tp dlm kesederhanaan :)


                                                                                                                                
THANK YOU SAYANG, SUDI BACA ! :)

4 comments:

  1. sy pun mahu cantik jugak.tp dietnya tidakkk.huhuh..amal!miss u la.:)

    ReplyDelete
  2. xpe chah..u da cantik mcm tu..
    xyah diet, cute sudaa..mish u too, dear ..:)

    ReplyDelete
  3. betul..tapi biasa mata yang akan melihat dahulu kan..so kecantikan akan dinilai dahulu..

    ReplyDelete

10 budak comel sedang minum kopi :)